vrijdag 31 oktober 2014

4 personen en water

De eerste levensbehoefte van elk mens is water. Zonder water overleef je niets. Nu leven wij gelukkig in een land waar een overvloed aan water aanwezig is in vele vormen. Meertjes, sloten, rivieren en plassen. Zolang alle nutsvoorzieningen nog draaien beschikken we ook over gefilterd kraanwater.

Waar komt het water vandaan
Uit de toren of uit de waterkraan?
Dit zinnetje kan ik mij nog herinneren uit mijn jeugd. Geen idee waar het vandaan komt, maar dit kwam regelmatig ter sprake. 

Als je echt wilt weten waar water vandaan komt, klink dan HIER.  
Waar het mij meer om gaat is dat al het water wat wij consumeren inderdaad uit de kraan komt. Wat veel mensen niet weten is dat deze pompen die er voor zorgen dat het werkelijk uit je kraan komt, op elektriciteit werken. Als dit wegvalt heb je dus geen stromend water meer. Kan je geen koffie of thee meer zetten, je wc niet meer doorspoelen en niet meer douchen.

Tot nu toe hebben we altijd het geluk gehad dat zulke storingen vaak binnen een aantal uren of zelfs dagen is opgelost. Dit overleven de meesten onder ons wel. Wat je al wel ziet in deze kortstondige situaties is dat men gelijk allemaal naar de supermarkt haast om water in te slaan. Wat natuurlijk binnen no-time is uitverkocht. Voorbeelden te over! hier en hier en hier! En zoals je kunt zien, zijn dit kleine incidenten.

Ook mijn watervoorraad is beperkt, maar meer als bij menigeen. ik heb een voorraad flessen en twee regentonnen in de tuin staan. Daarnaast beschik ik over een drietal waterfilters waarmee ik 99,9999% van de viezigheid uit het water kan filteren!

Ik heb al deze producten ook onderworpen aan een test om te kijken of ik er wel mee om kan gaan, en achteraf is het maar goed ook, want als ik het pas uit de verpakking had gehaald op het moment dat ik het echt nodig had, zou ik voor verrassingen gestaan hebben, en dat wil je op zo'n moment niet.

Ikzelf, mijn vrouw en zoon hebben allemaal al gedronken uit deze filters. Enkel mijn dochter heeft de stap nog niet durven zetten. Ik weet niet precies wat het dilemma is aangezien deze filters in principe beter filteren dan wat er uit de kraan komt. Maar goed... dat komt mettertijd wel goed. Geen druk, als de nood echt aan de man is, zal ze wel moeten vrees ik :)

Water koken kan toch ook?

Maar natuurlijk! Als je iets hebt wat op vuur lijkt, kan je daar op koken ja :D In de meeste gevallen zal het gas wat je thuis gebruikt gewoon nog werken. Maar gezien de nieuwste ontwikkelingen tussen Rusland en andere werelddelen maak ik me een klein beetje zorgen over de beschikbaarheid hiervan.
Hopelijk voor niks, maar toch. Stel het is hartje winter, en meneer Putin besluit om de gaskraan richting Europa volledig dicht te draaien, dan hebben velen van ons het verdomd koud!

Daarom heb ik ook een Petroleum kachel staan met de nodig voorraad aan brandstof. Het liefst heb ik hier nog een houtkachel bij, maar die staat nog op de wensenlijst.

Water is niet duur om te kopen en ik zou iedereen willen adviseren om minimaal 6 literflessen p/p standaard in huis te hebben om zo de eerste dagen door te komen. Hoe meer hoe beter natuurlijk.
Het beste wat je in huis kunt halen is een goede waterfilter van Katadyn of Sawyer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten